Ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης ”112” είναι ο αριθμός που χρησιμοποιείται σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, μέσω του οποίου οι πολίτες και οι επισκέπτες που αντιμετωπίζουν κάποια έκτακτη κατάσταση συνδέονται με τις κατά περίπτωση αρμόδιες Αρχές άμεσης απόκρισης (π.χ. Αστυνομία, Πυροσβεστική).
Η υπηρεσία προσφέρεται δωρεάν σε 24τετράωρη βάση. Η κλήση μπορεί να γίνεται από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, ακόμα και χωρίς κάρτα SIM, καθώς δε και στην περίπτωση που ο καλών δεν έχει κάλυψη ή βρίσκεται εκτός δικτύου (εθνική περιαγωγή). Συν τοις άλλοις, η υπηρεσία παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης του καλούντος.
Στη χώρα μας, αρμόδιος φορέας για το “112” είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, υπό την οποία λειτουργεί η Υπηρεσία Κλήσεων Έκτακτης Ανάγκης 112 (ΥΚΕΑ 112). Η ΥΚΕΑ 112 είναι στελεχωμένη με ειδικά εκπαιδευμένους τηλεφωνητές, οι οποίοι ομιλούν τρεις γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά) και ανταποκρίνονται σε πραγματικά έκτακτα περιστατικά (π.χ. δεν παρέχουν πληροφορίες για την πρόγνωση του καιρού ή την κυκλοφορία των οχημάτων στα οδικά δίκτυα). Οι χειριστές των κλήσεων συνδέουν τον καλούντα (ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης) με:
• την Ελληνική Αστυνομία
• το Πυροσβεστικό Σώμα
• το ΕΚΑΒ
• το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, καθώς και με
• την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS «1056» και
• την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά «116000»
Στην Ελλάδα, το “112” λειτουργεί παράλληλα με τους υπόλοιπους αριθμούς έκτακτης ανάγκης (π.χ. 100, 166, 199), ενώ ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες το έχουν υιοθετήσει ως αποκλειστικό εθνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης. Επίσης, λειτουργεί εκτός ΕΕ, σε χώρες όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική.
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας www.civilprotection.gr και στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής www.112.eu.